Fjällen...

Nu sitter jag i bilen påväg mot fjällen.. Vi har en stuga i underbara Ljungdalen.. Där brukar vi BARA VARA, åka skoter och njuta av fridfullheten.. det är verkligen ro för själen där! Är man stressad och behöver paus från livet så ska man åka dit... Har min skoter på släppet ska bli så kul att få gasa lite skoter! Förutom djuren är de mitt stora intresse :) Löööve it...

Btw, jag tog en ridtur med Svala idag innan vi åkte.. Java fick följa med hon också och jag må säga att hon är exemplarisk att ha med sig när man rider.. hon kan gå fot brevid hästen eller så springer hon framför på mitt kommando.. Duktig vovve.. Den andra vovven däremot (Houdini) är däremot en livsfara för sig själv.. han kan få för sig att ställa sig framför hästen när det tex kommer i full galopp.. Han e lite mer egen så han får stanna hemma han..

Svala hon hade mycket energi som vanligt.. Jag tränade henne att hon inte ska koppla ihop tyglarna med att springa.. För så fort man kortar upp tyglarna börjar hon trippa och ska iväg och de är nog bara en vana hon har att de ska vara så men de ska jag försöka träna bort så de blev skritt nästan hela vägen EN galopp blev de sedan skritta vi bara.. Och då tog jag tyglarna och hade dem kort tills hon insåg att hon inte fick springa då släppte jag ut dom och så höll jag på..

Efter tag börja hon förstår.. Jag träna även att få ner henne på tygeln och sänka huvudet lite annars vill hon gärna gå med huvudet högt och de tog ett tag innan hon gav efter men sedan blev hon duktigare och duktigare.. först gick de bara stillaståendes men sedan även i skritt.. Försökte backa henne också men hjälp hon backa snett, runtt osv dvs INTE rakt.. Där behöver jag tips hon jag tränar att backa RAKT!!

Det var en riktigt rolig ridtur och ni får se bilder sedan...

Hejs!



Kommentarer
Linda

Jag har världens bästa tips på att få en häst att backa rakt och stärka sig genom att backa. Skall man LÄRA en häst att backa kan man INTE kräva att den skall backa rakt från början, den måste förstå kommandot backa först och när den kan det DÅ kan man gå vidare, jag vet ju inte vad Svala kan egentligen, hon kanske vet vad backa är sen tidigare men jag hjälper dig gärna när du kommer hem från Fjällen :) Tränade Fifa på att backa idag (fast på töm) också, hon vet dock vad det handlar om så vi är inne på att få det rakt och snyggt.

2012-02-10 @ 16:57:34
URL: http://mittangsull.blogg.se/
Nina Liljedahl

De flesta av mina hästar brukar också tro att det är dags att trava när jag kortar tyglarna. Fast det beror nog på att jag oftast rider med långa tyglar när vi skrittar och bara kortar dem just när vi ska öka tempot. På ridbanan blir det annorlunda där är det ju inte automatiskt en annan gångart när man kortar tyglarna.

2012-02-11 @ 11:44:50
URL: http://stallskogalund.blogg.se/
Kim

Vilken fin blogg :D

2012-02-11 @ 13:27:28
URL: http://skyggni.blogg.se/
Louise

GRATTIS! Du har vunnit schabraket i min bloggtävling, du får jätte gärna lämna din hotmail i en kommentar på bloggen, så ska jag se till att skicka iväg schabraket så snabbt som möjligt till dig :) kram & grattis igen!

2012-02-11 @ 13:59:24
URL: http://louiseoden.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0