Gångarter är svårt de :P

Ja, tog jag en liten kortisritt på min tjej.. Fy vad jag älskar hästen mer och mer för varje dag.. Men de blir så när man lär känna varandra bättre..
Jag red en sväng och fick hjälp med att filma när jag red.. Alltid bra att få på film när man rider då de är lättare att se vad man gör rätt och fel.. Med risk att få kritik om hur jag rider osv så lägger jag ändå ut filmen så ni får se.. Ni får gärna påpeka saker om ni vill.. de är fritt fram.. Min Donna var som vanligt väldigt pigg och framåt och de var inte lätt att få in rätta gångarterna när hon ska rusa fram.. Så lyckades inte få in traven för antingen blev de galopp eller tölt.. Kan hända att  gångarterna är passaktiga osv som de kallas.. Jag har liksom inte lärt mig se och känna av de riktigt..

Men jag gjorde mitt bästa iaf.. förhållande var inte de bästa.. Kallt, superpigghäst och en liten otålig fotograf.. Ni får väl ta de med en nypa salt jag är trots allt helt OmogetGRÖN på de här med islandshäst...

Såhär såg de ut när jag provred henne ha ha ha :P


Kommentarer
Louise

Svar: Ja iskallt är det :(

Haha kul att du tycker det :D för alla som ser honom tycker att det ser så otäckt ut, han ser mycket snällare ut i det bruna, haha :D Men jag gillar det, han har blåa drag i det bruna också, så fint! :´)

2012-02-05 @ 20:42:28
URL: http://louiseoden.blogg.se/
Vera

Ser väl inte så tokigt ut.Du vet att vi har en bra islandstränare här i Ljungaverk va.Om du vill ha nån att rida för ibland.kan alltid vara bra att korrigera.Rent spontant så skulle jag vilja flytta bak sadeln lite.Men de är jag de..

Kram Vera

2012-02-06 @ 07:26:50
Erica

Hej Vera, Ja, jag vet att man kan träna för Lina.. Jag har funderat på gjort de men får se när det blir..

2012-02-06 @ 08:18:55
Erica

Vera har du nr till Lina och vet du hur mycket hon tar i timmen?

2012-02-06 @ 09:02:29
Linda

Lina är superduktig och inte alls dyr vill jag lova. Dock är hon hemma sällan tyvärr =/ Hon jobbar ju i uppsala.

Att dra bak sadeln mer på islandshästar kan ibland bli till överdrift, många sadlar alldeles för långt bak, sadeln får inte ligga bakom sista revbenet! Är man osäker kan då ta sadeln lägg den på halsen och dra ner den till ryggen tills det tar stopp, sedan trycker du den lite framåt tills det tar stopp, det ska bliksom ta stopp både fram och bak- jag är sämst på att förklara.

2012-02-06 @ 13:34:38
URL: http://mittangsull.blogg.se/
Linda

P.s det är ju jätteroligt att du verkar vilja bli mer insatt i ridningen o.s.v men du känn ingen press!!



Det ska vara roligt och jag vet ju att du var ute efter en häst mer för att skrutta runt :) Det är ju det du brinner för, sedan om alla andra är i våran kommun tränar som nördar så behöver inte du också göra det, så känn ingen press erica :) Men kul om du vill lära dig mer!

2012-02-06 @ 13:37:54
URL: http://mittangsull.blogg.se/
Linda

Tredje kommentar: haha jag ville inte hacka på nån för att man är träningsnörd, jag själv är ju sån ^^

2012-02-06 @ 13:38:23
URL: http://mittangsull.blogg.se/
Vera

ja du Erica.jag tänkte mest på att om man är osäker så kan de vara bra att få hjälp ifrån början.Synd om det blir olater som kan vara jobbig att få bort.Träning det är nått som iallafall jag tycker är inviduellt.Alla vill inte rida för nån medans andra vill.Jag tränar kontiunerligt för tränare & det passar mej & Àra.Men så har ju jag en unghäst så de känns viktigt för mej.

2012-02-06 @ 13:47:30
Erica

Vera: Jovisst är de såå.. Alla gillar olika men jag vet att man kan träna för Lina och de har jag fundera på gjort men har ju baa haft hästen 1 en och en hakv vecka ännu så de hinner vi nog.. Hästen behöver ju int tränas hon kan ju allt redan.. bara jag som inte kan!

2012-02-07 @ 09:16:07
Katarina Melin

Men Erica du glömde visa traven! :-)

2012-02-14 @ 22:11:07
Erica

Hej Katta,

Ja jag vet men Svala var så jääävla taggad så jag hann inte få henne att coola ner så jag kunde få ín traven på henne för patrik hade ingen tålamod.. Blev nästan bara galopp.. ha ha.. Men lovar kommer visa trav med! Hon har en jättefin trav!

2012-02-15 @ 20:57:53
URL: http://minsvala.blogg.se/
Karin

Vilken trevlig liten häst du verkar ha. :) Det tar tid att lära känna en häst, så låt det ta tid. Sedan kommer alla knappar falla på plats en efter en och gångarterna likaså.

Om jag var du skulle jag nog vänta med passen tills du känner att du har mer koll på resten av gångarterna. Även om din tjej verkar veta vad hon gör så ska ju du oxå veta vad hon gör. ;)

Jobba mycket skritt och skrittarbete som du gör på filmen med halter men även med andra lösgörande övningar som skänkelvikning, m.m. Det hjälps alla gångarter av. :)



Lycka till!

2012-02-15 @ 23:20:30
URL: http://nupur.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0