Promenad...

Idag tog jag med mig min hundar Houdini 3årig whippethane och Java 2årig australian shepherdtik till stallet..
Jag tänkte ta en promenad med allihopa...

Men min tidsplanering gick inte som planerat då det visade sig idag att Svala var svårfångad.. Hon lät mig bafra komma någon meter i närheten av henne sedan stack hon. Jag hade inte tid idag attvänta på få tag på henne.. Så jag hämta foder i i en hink och skaka.. Hmmm, det funkade inte så bra.. ljudet från hinken verka få henne att springa mer ungefär som jag smackat åt henne eller något dock blev dom andra pållarna väääldigt nyfikna ha ha.. dock fick jag tag på henne till slut med lite lockande och övertygelse och att lååångsamt små stge i taget närma mig henne..

Dock fick de bli en kortare promenad så jag ska hinna med då jag ska jobba också.. Men de var kul att komma alla tre. Hundarna verka inte bekomma svala ngot förutom ibland när Hodini kom i sin racerfart bakom henne men de var ju förståligt vem blir inte rädd när den dåren far fram..

Hejade på en karl som tyckte jag var duktig som kunde hålla reda på alla tre.. Hade houdini och svala i koppel/grimskaft och Java lös.. Ja, det var en riktigt mysig promenad.. men nu blir de träning av att fånga Svala i hagen.. Alla tios är välkommna.. NU ska en annan åka och tjäna ihop slantarna så jag fö alla min djur och mig själv.. hade!


Kommentarer
Carro

Om du har tillgång till paddock eller annan form av mindre inhägnad med bra underlag, så släpp henne lös. Låt henne springa, mana på mjukt (vifta lite med spö) så att hon springer runt dig. Låt henne springa en stund och håll hela tiden koll på hennes öron, innerörat ska vippas inåt, när hon gör det så gör du dig själv intressant! Jag brukar vissla och säga namnet och samtidigt klappa mig på låret som man gör med hundarna, backa också, då blir det ett sug mot dig. När du ser, vilket är ganska tydligt, att hon visar intresse för dig och när du gör det inkallningsljud eller rörelse du valt så vänta på att hon ska komma. När hon tittar in mot dig eller kommer in till dig ger du henne godis, typ små morotsbitar eller nått. Backa sedan något steg igen och se om hon följer dig, om inte så manar du ut försiktigt och kallar in igen. Ge henne tålamod, träna mycket med det jag skrev, utveckla med att ha henne ståendes bredvid och gå runt utan att hon rör sig. Var konsekvent, i all hantering, hon får inte röra benen utan din tillåtelse. Ha ett långt grimskaft, gå runt henne med det så att det hamnar bakom rumpan ovanför haserna och ställ dig framför och dra försiktigt, då snurrar hon först huvudet bort från dig och går i en liten volt runt så att hon hamnar rätt igen, glöm inte att hala in grimskaftet under rörelsen!:) hoppas att tipsen hjälper! :)

2012-01-28 @ 22:50:51
Erica

Tack Carro för tipsen allt är välkommet! Fick lite hjälp av Linda igår men som sagt bra med alla olika tips... =) /Erica

2012-01-29 @ 11:05:57
URL: http://minsvala.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0