Flugspraysmedel

Ja, Nina frpga ju efter mitt recept på hemmgjort flugmedel. Ärligt talat har hag inget recept utan blandar på må få.. Men vi kan ju börja med ingrediserna.

Detta behövs:
Äppelcidervinäger
Vitlök
Timjan
ev lite såpa.
Vatten

Ja, då tar jag äppelcidervinäger som med fördel köps på Willys då det finns superbilligt där. Häller de i en kastrull sedan häller jag i vatten beronde hur stark jag vill att de ska bli men jag brukar väl blanda hälften hälften för att dryga ut de.. Men de där är olika en inte för mkt vatten. Sedan tar jag en påse timjan och ca 1-2 klyftor vitlök och kokar ihop de i ca 30-40min GLÖM INTE fläkten det kommer ändå stinka i kåken så det räcker ;)

När de kallnat kan jag om jag vill med fördel blanda i en liiiten skvätt såpa men inget måste funkar bra utan också tycker jag :) Sedan är det bara hälla upp i sprayflaska och duscha din häst.. Kom ihåg att din häst kommer lukta äppelcidervinär så spraya hästen de sista du gör innan då släpper den i hagen :)

Hoppas de funkar.. Som sagt jag blandar olika på måfå gö det som känns bäst.. Tycker denna srayen funkar skitbra! Dock använder jag mig av köpt flugspray med. men tycker denna är jättebra och mkt billigare är köpa "riktig" flugspray..

Hoppas ni får till de och att flug och fä håller sig borta era hästar! :)


Kommentarer
Nina

Tack för receptet!!

2012-08-19 @ 13:22:12
URL: http://stallskogalund.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0