1:a ridturen, wonderful!

Mmm, lovely! Idag tog jag min första uteritt på Svalan och jag kan bara sammanfatta det wonderful..

Okej jävlar anama vilken rallytant jag köpt mig.. Man kan aldrig tro hon är 21 år fy fan vad hon spatserade fram. Hon var riktigt pigg och fin..

Här kommer en liten utvärdering av ritten men börjar med en sammanfattning av att varken en ryttare eller häst blir någonsin blir fullärd. Jag började att ta in henne i stallgången och borsta och greja. Och där kom en första grej som jag måste träna bort, Svala var nämligen väääldigt otålig att stå i stallgången. Så länge man greja med henne dvs borsta och greja så gick de bra men fick hon stå still själv en liiten stund medan man tog på sig hjälmen eller gjorde ngt annat så viftade hon irriterat med svansen och trampa runt men som sagt en träningsfråga bara..

Sedan började jag ridturen med att gå med henne från marken och längs vägen osv För att se hennes reaktion på trafik m.m. Sedan hoppa jag upp och de var mkt halvhalter som gällde men efter att ridit en bit så börja de släppa lite och man kunde rida henne på lösa tyglar.. Hon var så söt för hon var som en liten hund och gick med mulen i backen för att lukta på alla dofter :)

Jag kan iaf säga att hon är extremt trygg vi stötte på skotrar, barn som åkte pulka efter skoter, lös hund, skällande hund i bil, skidåkare, folk på promenad, bilar m.m. Och inte en ända gång reagera hon utan hon skritta på som vanligt! Vilket är väldigt skönt! Då kommer jag troligen kanske kunna ta med mig Java på ridturerna så jag kan slå två flugor i en smäll.

Dock en annan grej som jag märkte som jag måte träna bort är att hon reagera på ljudet från karbinhaken. Då börja hon trilskas lite och gick runt å så.. MEN MIN tanke är att hon har förknippat ljudet får haken att hon blivit fri tex när man släppt dom i hagen å så.. De är kanske därför hon gjorde så.. Ja ja jag vet inte men de är sånadär småsaker som de är bara träna träna träna :D

Men de bvar en otrolig mysig tur och tror vi var ute braaa länge och jag känner redan att detta är en häst jag kommer gilla väldigt mkt, allt känns bara så rätt!









Min lilla mammut på tur!



Kommentarer
Linda

Vad kul för er:D Ni kommer få massor med härliga turer!!



Sv: Som jag ser det så får du till fina bilder själv :)

2012-01-22 @ 23:20:23
URL: http://mittangsull.blogg.se/
NIna L

Måste ju titta in här :) Jag läste om dig på Lindas blogg.

SVala låter lika cool och trygg som min dotters Tyr. Vi har bara haft honom i drygt en månad men han har varit supercool hela tiden.

2012-01-23 @ 09:39:56
URL: http://stallskogalund.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0