Hästar i mitt liv

Ja under mitt 23-åriga liv har det kommit och gått en hel del hästar.. Jag tänkte ta om dom väsentligaste här!
Och jag börja med i den ordningen jag haft med dessa hästar att göra..

Allt började med att min granne hade två arabston på 4år och där börja mitt hästintresse.. Dock med en dålig start. ca 8år var jag. Jag fick rida på gården på min grannes ena arab. Min kompis som ridit en del innan red på den andra hästen. Hon red först och min häst följde snällt efter dom bara.. Men så red dom under ett stort äppelträd men "min" häst hon gick lite närmare trädstammen (jag visste ju inte hur man styrde utan åkte bara med) så jag blev fastklämd med ryggen slickat mot sadeln men som tur var så trassla hästen in huvudet mellan nå kvistar så hon reagera med att slänga sig bakåt vilket nog blev min räddning. Mitt i samma veva ramla jag av MEN fastna med foten i stigbygeln och där hängde jag under en galopperande häst skrikande och gråtandes :P Men hästen stannade fort. Och min mamma och granne kom springades. Och från den stunden började jag med hästar ;)

Denna häst hette Nimra och henne red jag mycket sen dess. Större delen av min uppväxt från 8års ålder fram till 14år kanske så red jag henne. Hon var en jättesnäll och go häst.. Jag tyckte mycket om den hästen och grannen sa att halva den hästen var min! :) Så ja man har fått börja den tuffa vägen i ridningen. En ung tjej börja rida en unghäst på 4år :P Nimra hade i sina yngre år en tendens att bocka men när hon blev äldre slutade hon med de men då började hon sparka bakut istället.. Men jag ramla aldrig av och jag fick en otrolig balans av att rida den hästen! Hon står fortfarande kvar hos samma ägare. Jag är dock nästan aldrig där längre en dom gånger jag hälsar på verkar hon känna igen mig och bli glad!

Sedan skaffa min syrra en varmblodsvalack VÄRLDENS SNÄLLASTE. Vi delade på honom.. En jättesnäll och go häst som jag gilla väldigt mycket. Splanky hette han och hade varit föredetta travhäst och ridskolehäst. Splanky hade nog inte haft en lätt liv och de märktes på så sätt att hans ben var inte 100. Tex fick man inte hoppa med honom och han var även väldigt spörädd. Dock hade min syrra inte tiden att ha kvar honom och jag var för liten för att ha en häst själv så han såldes och tyvärr fick han de tufft på slutet :( Hos mindre bra ägare som bara verka se till sig själva och inte hästen av vad man hört!

När jag var 14 fick jag min första egna foderhäst ett varmblodsto vid namn Halloween Horror kallad Hallo.. HON, ja HON hon var hästen i mitt liv, mitt allt! INGEN häst kommer kunna ta hennes plats i mitt hjärta hon kommer föralltid vara the one and ONLY! Gud vad vi passa bra ihop.. Jag älskade den hästen mest av allt.. När jag fick henne så sa ägaren att hon kunde vara lite skvätten och att hennes lillasyster inte kunde rida henne vilket jag inte kunde förstå för snällare häst finns fasen inte. trygg och snäll, sköna gångarter, lagom pigg och tokrolighäst.. Hon gnägga oftast när jag kom och ja fy fan.. Den hästen kommer jag sakna för alltid och alltid ha ångest att jag inte köpte henne MEn när jag var 15 skulle jag börja på gymnasiet och att tanke på att ha råd med egen häst fanns inte, mina föräldrar tyckte de blev för dyrt. äve Så hon fick åka hem och sedan dess har jag aldrig träffa min älskade vän. Men jag vet att hon lever ännu och att hon bor någonstans i dalarna!


Nimra & Halloween <3

Efter att Hallo åkt tappa jag helt intresse att fortsätta med hästar och jag höll inte på med hästarna förän 2011 då jag tog upp hästintresset efter 7års frånvaro på den fronten. Jag sakna ridning och hästarna så jag blev medryttare på en paintkorsningssto vid namn Cheynne!
En snäll men en lite lat pålle.. Dock var jag inte medryttare länge förän jag kände att jag ville ha en mer "egen" häst..

Cheynne :) Hon hoppa stort!

Så samma år så skaffa jag en foderhäst. Quarter/varmblodskorsnings valack vid namn Cloudy!
Cloudy och jag hade någon typ hatkärlek till varandra. Han var en oinriden unghäst.. Själva ridningen var de inge större problem med. Han var trygg, snäll och otroligt lättlärd MEN från marken skar de sig. Jag hade svårt att sadla honom, han ville verkligen inte. Sedan börja han bli mer och mer dominant av sig. Han var lite matelak av sig mot oss. Jag tog dit tränare som skulle visa mig hur jag kunde träna honom.. Och han stegra även mot henne och var dominant så hon tyckte inte jag skulle jobba mer än i skritt i longering med honom men jag lyckades aldrig han stegra mot mig i longering och en dag när jag skulle fånga honom i hagen så gick han till attack och då fick de vara slut. Då fick han åka tillbaka men nu har han det bra och där han bor nu som trivs ryttaren med hästen OCH det var inge fel på cloudy.. Han var en underbar häst och JAG hade jättesvårt att lämna tillbaka honom. jag blev jätteledsen för jag gillade honom verkligen men jag insåg att jag klarar inte av honom. Han behövde en mer fast hand och någon som visste verkligen vad han/hon gjorde. Men jag saknar honom jättemycket! Och skulle jag få äran att köpa tillbaka honom när han blivit mer riden och hanterad så skulle jag lätt vilja ha tillbaka honom. Hade en blogg om honom som ni kan läsa om ni vill. www.sweetfarm.blogg.se


Min lilla bebis Cloudy! Miss you every day!


Ja då blev jag hästlös igen.. Jag fick andras hästar. Så jag red två islandshästar Breki och Arà lite då och då! Två jättetrevliga hästar MEN jag sakna att ha en egen häst att pyssla om, som jag kunde rida när jag vill och träna och binda ett band till..

Så efter ca ett halvår efter cloudy åkt så kom då min älskade SVALA!!!!!!!!!!!
Ja och behöver jag säga nå mer.. Älskar Svala hon är en superhäst och jag gillar henne jättemycket och äntligen känner jag att jag hittat rätt!

Så man har lite olika hästerfarenheter.. Sedan har jag ju sommarjobbat med travhästar i två sommrar. Där jag blev väldigt förtjust i en STOR kallblodstravare vid namn Tolvan!

Innan  jag köpte Svala ville jag så gärna köpa honom men han körs fortfarande.
Sedan har man ju fått ströridit lite olika hästar någon gång. Gick ju även olika ridskolor under uppväxten och favvo ridskolehästar var.
Jonte-fjordhäst
Bellis blue-?
Broomstick-?

Ja, det var några av de mer betydelsefulla hästar i mitt liv som har påvekat mig till där jag är idag!


En film jag gjorde fär några år sedan, dedikerat till hästen i mitt liv, HALLOWEN! Det kommer ALDRIG ALDRIG finnas någon som dig mer..


Kommentarer
lilian moberg

Vilken innehållsrik berättelse om dina hästar, Erica, och vilken fin film på Hallowen, det är så att tårarna kommer, när man ser och läser om alla dina hästkompisar....Nu får du lägga all din kärlek på Svala, den hästen tycker jag mycket om....Kram...

2012-03-05 @ 11:12:03
URL: http://lillowill.blogg.se/
Linda

Sv: Tack :D Åååh hoppas hoppas



Hoppas du hänger på imorgon, vore så roligt och så avslappnade för mig att ha lite stöd.



Ang ditt sms: Ja ta det i din takt, dra inte ut på det men ta det lugnt och gör det då du känner mer mod och lugn. Du har ju gjort en hel del idag så du måste ju få pusta ut lite :) Jag stöttar och hjälper dig ja!

2012-03-05 @ 20:31:21
URL: http://mittangsull.blogg.se/
Linnea

Hej! Så kul o läsa vad du skrivit om alla hästar :')) Å va härligt att du hittat rätt!!! Känner likadant md min picasso :) Det bara känns alldeles rätt i magen! :) Kul o läsa om ditt liv o alla djur :D KRAM/Linnea

2012-03-10 @ 13:09:20
URL: http://lillfisenslantliv.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0