Skräckblandad ridtur..

Oj oj oj vilken ridtur jag fick idag! Red ut idag själv för att testa bettet igen.. Jag tyckte de funkade mkt bättre idag. Kom fram till att jag tror de var tyglarna som spökar lite.. till detta bett måste jag ha ett par långa gummityglar jag fick med Svala när jag köpte henne och jag gillar dom inte alls. dom är långa, tunga och otympliga i handen och jag känner ingen vidare kontakt med hästen utan bara massa tyglar i handen.. Kan inte ha mina vanliga lädertyglar då de är snabbhake på dom och de funkar inte på kandaret..

Så jag måste inhandla ett par vanliga lädertyglar med vanligt knäppe.. Annars tyckte jag att hon funka bättre på bettet idag.. Lyssnade bättre och slapp sitta på en häst i rusande galopp. Tummen upp!

Dock så var jag med om en liten incident idag.. Jag skulle ta en galopp med Svala men när vi galoppera förbi en "utfart" mot E-14 som går hemöver så svängde Svala in mot den.. Jag försökte stoppa henne genom att bromsa och svänga henne men hon lyssnade inte och sprang nästan in i stoppskylten sedan börja hon typ trampa runt och sno sig och sådär som ni vet hästar kan göra när dom bara vill iväg och inte stå still.. Hon PRECIS i kanten på vägbanan och trilskades tillslut var jag tvungen att släppa tyglarna och låta henne kuta över då det börja närmade sig bilar och och var spänd och som en bpmb och jag vågade inte låta henne stå vid vägkanten när de börja komma bilar eftersom hon skulle kunna slängt sig ut..

Det var riktigt otäckt men jag gav mig inte utan red över E-14 igen (en vältrafikerad väg är E-14n alltså) sedan tog jag min galopp på grusvägen och vända och skulle hem igen. Nu jäklar skulle hon fasen stå still innan hon fick passera vägen igen.. Hon protstera med att stå still eftersom hon ville hem så hon slog med framhoven irriterat. Jag har ALDRIG sagt åt min häst men nu sa jag åt henne på skarpen med mörk irriterad röst att "NU FÅR DU GE DIG!" hon sparka med hoven igen och jag upprepa samma fras.. Vips så slutade hon.. Då fick hon lov att passera.. Sedan var hon pigg hela vägen hem... Typiskt hästar ska alltid hem dom :P

Som tur var slutade detta lyckligt och inget hände.. Men jag hade flera senarion i huvudet typ att jag och hästen skulle ligga på någons huv eller att ngn stackare skulle väja för oss och köra ihjäl sig, ja mkt for i huvuvdet.. hemskt!

Svala var även lite fjillig idag också och kändes lite spänd och liksom osäker av sig.. Kan vara som Linda sa att de är för att hon brunstar som hon är lite skvätten av sig för hon är verkligen inte lik sig! Trots allt detta var ridturen himla mysig!

























Kommentarer
lilian moberg

Vad tur att det slutade som det gjorde, känns riktigt ruggigt när man tänker efter vad som hade kunde ha hänt.....Kram till dej och svala.......

2012-03-17 @ 20:21:52
URL: http://lillowill.blogg.se/
NIna L

Oj vad läskigt! Min Luna var också extra pigg och nervig när hon var brunstig. Men det var ju bra att du gjorde om samma sak tills du fick igenom din vilja.

2012-03-18 @ 11:46:34
URL: http://stallskogalund.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0