Selguide

Jag blev tillfrågad av en läsare om jag inte kunde göra ett inlägg om min sele och rockard hur jag gör osv..
Det tyckte jag var ett roligt uppdrag sagt och gjort.. Fick lite assistans av Linda på slutet då det var lite svårt att fota och sela samtidigt..
 
Såhär kommer lite instruktioner hur JAG gör, säger inte att det är de rätta viset men detta funkar för oss. Mitt första tips är att det blir lättast om man är två som hjälper då det ibland jag bli svårt att både hålla häst och koppla vagn.
 
Okej då kör vi!
Bild 1: Vi börjar med att lägga på bröstan och den trär man bara över huvudet.
Bild 2: Sedan lägger vi på det som heter däckel. Den kan man motsvara sadeln.
Bild 3: Man drar åt däckelgjorden och den spänner man som en sadelgjord och sedan finns det en till gjord som man ska spänna lösare som kallas bukgjord.
Bild 4: Sedan spänner man svanskappan. Man kan få en en hand stående mellan länden och svanskappan.
 
Bakselen sitter fast i svanskappan så den trär jag bara över lilla rumpan på henne...
 
Däcklet har en kanal som ska gå över ryggraden så ryggraden ska bli fri..
 
Efter det så tränsar jag och trär in tömmarna..
Bild 1: Jag trär först in tömmarna i första ringen som sitter i däcklet.
Bild 2: sedan trär man i andra ringen som sitter i brösten
Bild 3: Så ser det ut när man trätt in i båda ringarna
Bild 4: Sedan fäster man tömmarna i bettet såklart :)
 
Sedan får man inte glöm ma skydd och reflexer om man ska ut i mörkret.. Desssa är självlysande boots.
 
Redo för vagnen!!!
 
 
Nu dags att spänna för vagnen och då början man självklart att placera hästen framför vagnen och det kan man göra på olika sätt antingen backa man in hästen eller lär man hästen att stå stilla och kommer med skaklarna ovan eller gör man som jag och tar hästen och gör över skaklarna, de är upp till var och en..
 
Sedan spänner jag fast vagnen och då har jag såkallade snabbspännen på min sele och de funkar på detta fiffiga sätt..
 
Bild 1: trär remmen genom öglan på skakeln
Bild 2 och 3: Sätt fästet med de andra fästet på selen
Bild 4: Trä igenom remmen igenom så inte fästerna glider ifrån varandra
Bild 5: Såhär ser det ut när det är rätt gjort.
 
 
 
Sedan fäster jag remmarna från bakselen runt skaklarna. Det är bakselen som ska bromsa vagnen. Om inte det finns en sådan trycks däcklet fram av vagnen. Så en baksele är en jättebra sak att använda.
 
Sedan ska man fästa draglinorna som går från svängeln och man fäster dom i bröstan. Svängeln gör så linorna följer med i hästen rörelser och draglinorna är det hästen ska dra i.
 
 
Såhär ser svängeln ut också den är fäst med två bultar i rockarden..
 
 
 
SÅ, nu är vi klara för avfärd.. Linda hon gömde sig bakom Svala för att slippa vara med i bild men vi vet att det är du ;)
 
 
Blev kanske ett långt inlägg men hoppas ni fått mer kött på benen om det var något ni funderade över :)


Kommentarer
Nina Liljedahl

Kanonbra!! Tänk vad mycket lättare det är att fatta när man ser bilder också. Tack för den här guiden! :-)

2012-10-05 @ 23:59:31
URL: http://stallskogalund.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0