Skillnad på brösta och brösta..

Jag tänkte även göra ett litet inlägg om olika bröstselar då jag fått lite frågor angående det..
 
Ja, selen jag har är en sele som är köpt på driveout och heter driveout start och den har en lös brösta som jag sagt och vad menar jag då?
 
Jo dehär.....
Det finns olika selar. Bland annat har vi dom här billigare varianter som tex hööks säljer osv. Dom har oftast en brösta som sitter fast/ihop med däcklet som ni kan se på första bilden. Där har jag ringat in med rött där vi kan se att bröstan sitter ihop med resten av selen.
En sådan sele funkar absolut om man bara ska köra litegranna men ska man köra mycket gör det sig bättre att satsa på en bättre sele för att en sele där bröstan sitter ihop med resten gör att hästens rörelser blir lite mer begränsad.
 
Sedan har vi selar med lös brösta som jag kallar det.. Där var del är var för sig brösten sitter dvs inte ihop med däcklet utan den fästes med draglinor till vagnen. Att det inte sitter ihop med resten av selen utan att den sitter i linorna och sedan i svängeln gör att hästen får friare rörelser. och svängeln svänger med när hästen rör sig vilket gör det behagligare för hästen.
 
Ja det var min snabbguide i detta och vad jag lärt mig genom att läst och utforskat själv.. Säger inget är rätt och fel utan mina erfarenheter.
 
P.s vill även tilläga att ni ser att börstan till höger även är bredare vilket är en fördel.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0