Tjosan hoppsan

Tränade på plan idag igen fast idag körde jag. Linda följde med fast hon red..
Hmm..
Det gick väl sisåsdär. Tänkte träna med konor och bommar men svala spände sig och satt sig på tvären tjosan hoppsan där fick jag.. sket i allt var koner och bommar heter och träna bara runt på plan att hon skulle slappna av och söka sig mer neråt och inte köra upp huvudet som är ala svalas specialite.. Stundtals gick det fint och hon slappna av mera..

Sedan skulle jag öva henne på svänga rätt, då hon inte korsar frambenen och svänger på rätt sätt... Oj oj oj, nu blev Svala riktigt arg igen så som hon kan bli, hon frusta så det spruta ur näsborrarna, hon sparka irriterande med frambenen oj jo... Linda ville se hur jag gjorde när jag svängde men nej det ville inte svala visa, utan hon stegra istället Då sa jag till henne på skarpen för i ärlighetens namn är jag riktigt less på hennes arga humör.

Det är därför vi har så svårt med tölten för så fort man tar lite i tygeln och driver då regera hon med att bli irriterad. stegrar, sparkas med framhoven osv.

Jag tycker jättemycket om Svala hon är en jättefin häst, och snäll osv. men våran kemi stämmer inte hundra då jag blir så ledsen över att hon ska bli sådär. Jag vet inte vad de är för fel. Har fått höra att det kan vara så att hon inte förstår vad jag menar, men hon har blivit värre. Nu för tiden kan det som sagt räcka med att jag bara samlar upp tyglarna liiite fast jag inte ber henne om något men ändå kan hon reagera sådär att hon kastar med huvudet frusta osv..

Jag tror ärligen att hade jag haft svala när hon varit ung och vi hade haft en längre framtid tillsammans och hon reagerat sådär då tror jag inte att jag hade haft kvar henne. Nu är hon gammal och jag har inte så höga mål så nu gör det väl inte så värst mycket mer än det är lite tråkigt när det blir sådär.

Jag hade behövt någon som är duktigt som kunde rida min häst och kanske kunde förstå problemet och hjälpa mig. Jag tror det är lättare att förstå om man får uppleva det själv när man rider henne. Jag vet inte om jag ska säga ifrån eller om det är mitt fel att det blir såhär. Men känns tråkigt att man knappt ska kunna ta i hästen för man är rädd att hon ska bli arg och sätta sig på tvären.

Ne slut på gnäll och klag :) Men man undrar ju.. Är inte det att jag vill gnälla och klaga på min häst jag tycker vekligen om henne men skulle så gärna vilja lösa detta. tror vi skulle få en bättre relation om vi lyckas lösa detta problem. Men som sagt gick, ju bra mellan varverna.

För Linda och Fifan verkade det har gått bra, förutom att fifa hade råkat trampa och gjort illa sig såg Linda när vi kom tillbaka =( Men det läker nog snart.


Kommentarer
Linda

Ska jag i ärlighetens namn gissa på vad det är?

Du kämpar på bra och vill din häst väl, det märks och ni har gjort stora framsteg båda två, det har ju både jag och andra sagt :)

Men de två största problemen jag tror ligger längst fram nu är missförstånd mellan er och sedan att du kanske sätter för höga krav och måste trappa ner och veta exakt när du skall sluta med det ni håller på med. Brukar kika på er ibland och ibland suger det i mig att säga (Och beröm beröm sluta sluta) haha men det är ju din häst och jag kan inte lägga mig i jämt :)

Men det känns ibland som att du kräver liite mer än vad Svala pallar vissa gånger. Även om stå stilla är en simpel sak så kanske du inte ska stå stilla i 10 sekunder utan två tre sekunder en dag då hon faktiskt är på dåligt humör. För jag tror ju mer ni "bråkar" desto värre kommer energin mellan er bli jobbigare. Jag hjälper dig gärna det vet du och det är inte lätt med ston som har lite humör men jag tror att det mest handlar om att ni inte förstår varandra.

Jag lovar och svär min häst har tio gånger värre humör än vad Svala har haha det kanske inte märks men oj tro mig, henne hade du inte pallat, hon blir verkligen instabil, dock kan jag hantera hennes humör och jag vet var hennes gräns går. Jag har liksom lärt mig de rätta knapparna. Jag tror att lär du dig bara Svalas rätta knappar och gräns så kommer det gå jääättebraaa för om du tänker tillbaka lite - vid varje pass med mig eller Lina så har hon ju aldrig bråkat, eller hur :)? Ibland blir man lite blind och jag kan säga att jag har varit asblind och ibland blir jag lite blind själv även idag händer det, men då har jag haft Linas ögon som sagt till mig vad "felet" är, för oftast är det ju faktiskt VI som gör fel och inte hästen, vi kan gärna ta lite pass ibland om du vill och passa på att träna för Lina för hon är toppen!!!

Det där fixar du, kanske hon behöver en paus till och med, vem vet? Eller så kanske du ska skippa i alla krav och bara busa? Lulla runt och inte fokusera så mycket på hur hon går o.s.v Att inte korrigera henne tjugo gånger vid varje pass, ibland måste hästen få pausa lite i både ridning och körning och bara vara, inga krav och inga nej.

Fan vad lång kommentar men du vet att det här är inte för att verka vara bättre och märkvärdig, jag vill bara vara till hjälp :) För det är viktigt att du har en trevlig stund med din häst!

2012-10-17 @ 16:27:20
URL: http://www.mittangsull.blogg.se
Linda

Och snälla se inte den kommentaren som negativ eller att du är dålig, man kan inte allt och jag kan absolut inte allt, fasen jag har ju tränat för tränare i flera flera år och kämpat i blod och svett med mina hästar, jag har haft heta idioter och grinat efter många pass, men även lärt mig efter det. Om du känner att det är ett problem och om du känner att du vill träna och lösa problemen så träna för någon regelbundet, typ en gång i veckan eller så, det ger så mycket och jag tror att man behöver regelbunden träning för att förstå bättre, ett eller två pass någon gång ibland ger inte mig så mycket, jag måste träna för någon minst en gång i veckan. Det här fixar du Erica, försök ha kul med din häst, du har nog glömt glädjen lite på vägen och det kanske Svala märker? Jag vet för jag har en gång själv tappat glädjen, man glömde bort att ha riktigt roligt med sin häst istället.

2012-10-17 @ 16:31:41
URL: http://www.mittangsull.blogg.se
Erika

Har du prövat att byta bett eller rida på hackamore eller något sånt?

För när jag läser detta så får jag direkt en känsla av att det är något i munnen på henne eftersom hon bli arg så fort du samlar upp tyglarna.

Pröva o byta mot något annat kanske ?
En sån enkel sak kan förändra så mycket.

Raski hon var jätte jobbig o rida rök i tyglarna vilket hon än idag gör
Hon fick de som en olat då bettet jag red på förut var för litet.
jag med flera tyckte de passade o allt, men sen sa en annan kompis, men testa mitt som är samma bett rakt med fasta bett ringar, men en storlek större.

Åh jäklar vilken skillnad!
Helt plöstligt börjar hon lyssna bättre, sluta ryka så intensivt i tyglarna osv.

Nu rycker hon ibland mest för att hon tycker de är jobbigt i galoppen hon har lite svårt med styrkan i galoppen, men min är bara 4 år gammal så henne får man ju acceptera lite mer att orken inte finns o inte styrkan heller.

Men pröva ev annat bett, hackamore.
Blir det ingen bättring, då bör du söka hjälp i form av tränare eller så. :)

Som Linda skriver hon kanske kan hjälpa dig?
För visst står Svala hos Linda?

De löser sig säkert, men de kan ta tid.

2012-10-17 @ 19:55:40
URL: http://eriikapettersson.blogg.se
Karin

Har du kollat upp så hon inte har ont någonstans? För visst kan ston ha humör och det kan ju vara så att ni missförstår varandra. Men oftast försöker hästarna göra allt de kan för att göra rätt.
Men det är ju svårt om de har ont.

2012-10-18 @ 09:17:57
URL: http://lilldamberg.wordpress.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0